Coronavirus update 9: Tweede noodpakket financiële maatregelen (26 mei 2020)

26 mei 2020: Het kabinet heeft ter bestrijding van de coronacrisis een tweede noodpakket geïntroduceerd. Dit noodpakket 2.0 verlengt diverse maatregelen uit het eerste noodpakket, met aanpassing van verschillende voorwaarden. Wie zijn of haar baan verliest, moet kunnen rekenen op steun voor omscholing naar een sector met betere baankansen. Daarom wordt geld wordt vrijgemaakt voor scholing.

1. Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)
1.1 Aanvullingen van de bestaande NOW (NOW 1.0)
De  minister van SZW komt met enkele nadere technische aanpassingen aan de eerste tranche van de NOW-regeling (NOW 1.0).

Seizoensbedrijven
Seizoensbedrijven kennen een periode gebonden omzetpiek en hebben in maart vaak meer personeel in dienst dan in januari. Als gevolg daarvan kunnen zij soms onvoldoende gebruik maken van de NOW. Middels verschillende wijzigingen in de eerste en tweede NOW-regeling komt het kabinet hen tegemoet. In het tweede noodpakket wordt maart de referentiemaand voor de loonsom waar de NOW-subsidie op gebaseerd is. In de huidige, lopende regeling gaat de subsidie voor een werkgever omhoog wanneer hij in de maanden maart, april en mei een hogere loonsom had dan in januari. Bij de vaststelling van de subsidie wordt dit verrekend.

Nul-aangifte
Werkgevers met een 0-loonsom in januari 2020, of geen loonsom in januari 2020 en november 2019, en die wel een loonsom in maart 2020 hebben, kunnen door de bovenstaande wijziging mogelijk alsnog in aanmerking komen voor de lopende regeling NOW 1.0.  Als zij vanwege deze reden eerder een afwijzende beschikking hebben ontvangen, zullen zij door het UWV worden benaderd.

Bedrijfsovernames
Soms kunnen bedrijven die recent zijn overgenomen niet of onvoldoende gebruik maken van de NOW. Dit kan voor een deel van de bedrijven worden opgelost door in situaties van overgang van onderneming in 2019 tot 1 februari 2020 de bestaande bepaling in de NOW voor startende ondernemingen te hanteren. De regeling voor startende bedrijven gaat ervanuit dat een bedrijf uiterlijk 1 februari 2020 is gestart, omdat er anders geen relevante refertemaand voor de omzet voorhanden is. Ook de wijziging van de loonsombepaling voor seizoensbedrijven kan bij bedrijfsovernames een uitkomst bieden. 

Openbaarmaking
De NOW is een subsidie. De overheid betracht bij de besteding van publiek geld zoveel mogelijk transparantie. De naam van een aanvrager, inclusief de verleende voorschotten en vastgestelde subsidie, kan openbaar gemaakt worden zonder dat daarvoor eerst een zienswijze gevraagd hoeft te worden. 

Dertiende maand
Ondernemers die een dertiende maand hebben uitgekeerd in januari komen daardoor soms onvoldoende in aanmerking voor de NOW. Waar dit terug te vinden is in de polisadministratie filtert UWV dit eruit bij de eindafrekening.

Accountantsverklaringen
Voor de NOW zal de accountantsverklaring verplicht gesteld wordt voor bedrijven die een voorschot (80% van het verleende subsidiebedrag) hebben ontvangen van € 100.000,- of meer. Om te voorkomen dat een aanvrager een laag voorschot krijgt, maar bij vaststelling toch een subsidie ontvangt die (veel) hoger is dan € 125.000,-, zonder dat daarbij een accountantsverklaring hoeft te worden overlegd, wordt ook bij een vastgestelde subsidie van €125.000,- of meer een accountantsverklaring vereist. Dat betekent dat er in situaties waarin geen accountantsverklaring nodig is, wel controle plaatsvindt. De werkgever is verantwoordelijk voor de informatie die hij bij de aanvraag en de vaststelling van de subsidie verstrekt. De werkgever dient met betrekking tot de omzet en de loonsom een zodanig controleerbare administratie te beheren, dat achteraf gecontroleerd kan worden of een subsidie terecht is verstrekt. De verzoeken tot vaststelling waarbij geen accountantsverklaring is vereist worden steekproefsgewijs gecontroleerd.
Daarnaast zal – als geen accountantsverklaring overlegd hoeft te worden – bij het verzoek om vaststelling van een subsidie met een voorschot boven de € 20.000 of een vaststellingsbedrag boven de € 25.000,-, een verklaring van een derde overlegd moeten worden die de omzetdaling bevestigt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een administratiekantoor, financieel dienstverlener, of brancheorganisatie. De Belastingdienst vraagt een dergelijke derdenverklaring ook bij uitstel van betaling bij bijzondere omstandigheden.

Openstellen tijdvak
Het aanvraagtijdvak van het eerste pakket wordt verlengd van 31 mei naar 5 juni. Dit houdt verband met twee nieuwe mogelijkheden die zijn opgenomen in de NOW: de mogelijkheid om voor de berekening van de loonsom ook te kijken naar de maanden maart, april en mei en de mogelijkheid om bij een overgang van onderneming de omzet op een afwijkende manier te bepalen. Hierdoor kunnen werkgevers die in eerste instantie niet in aanmerking kwamen voor een tegemoetkoming op grond van de NOW mogelijk alsnog succesvol een aanvraag doen.

1.2 Tweede tranche van de NOW (NOW 2.0)
De NOW-regeling wordt met drie maanden verlengd. Vanaf 6 juli tot en met 31 augustus kan een tegemoetkoming voor de loonkosten over de maanden juni, juli en augustus worden aangevraagd. Het vereiste omzetverlies van 20% wordt vastgesteld over een driemaandsperiode, die start op 1 juni, 1 juli of 1 augustus. De omzetperiode moet aansluiten op de periode van de aanvraag voor het eerste tijdvak. De referentiemaand voor de loonsom voor de tweede periode is maart. Vaststelling van de eerste subsidieperiode kan worden aangevraagd vanaf 7 september. Indien voor beide tranches een NOW-aanvraag is ingediend, kan vaststelling pas na afloop van het tweede tijdvak aangevraagd worden.

Voor de NOW 2.0 gelden de volgende aanvullende regels:

Opslag
De subsidie van de NOW bevat een opslag over werkgeverslasten. Het kabinet heeft deze forfaitaire opslag voor de tweede tranche van de NOW-regeling verhoogd van 30 naar 40%.

Korting bij aanvragen van bedrijfseconomisch ontslag
In de eerste tranche van de NOW zat een boete verwerkt voor werkgevers die in de periode van 18 maart tot en met 31 mei 2020 bij het UWV een verzoek indienden om een arbeidsovereenkomst wegens bedrijfseconomische redenen op te mogen zeggen. De boete houdt in dat het loon van de betrokken werknemer, verhoogd met 50%, in mindering komt op de subsidie. Deze boetebepaling is niet opgenomen in de tweede tranche. De subsidie wordt voor ontslagaanvragen om bedrijfseconomische redenen in de periode van 1 juni tot en met 31 augustus 2020 met 100% van het loon van de betrokken werknemers gecorrigeerd.

Dividend, bonussen en inkoop eigen aandelen
Een bedrijf mag bij een beroep op de NOW geen dividend of bonussen uitkeren of eigen aandelen inkopen over 2020. Dit moet bij aanvang verklaard worden. De voorwaarde ziet niet op dividend, bonussen en aandelen over 2019. Het bonusverbod is beperkt tot bonussen voor bestuur en directie. Aan werkgevers wordt een inspanningsverplichting opgelegd om hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. De scholing zelf is geen onderdeel van de NOW. 

Scholing
Werkgevers die de NOW aanvragen, worden verplicht om hun werknemers te stimuleren om aan bij- en omscholing te gaan doen, zodat werknemers zich kunnen aanpassen aan de nieuwe economische situatie. Werkgevers leggen hier bij aanvraag van de NOW 2.0 een verklaring over af. Om werkgevers en werknemers daarbij te helpen, trekt het kabinet 50 miljoen euro uit voor het crisisprogramma NL leert door, waar mensen vanaf juli kosteloos online scholing en ontwikkeladviezen kunnen volgen.


2. Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB
De TOGS-regeling bevatte een eenmalige tegemoetkoming in de vaste lasten voor getroffen sectoren van € 4.000. Voor deze groep ondernemers komt een nieuwe regeling, de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB. Afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetderving krijgen bedrijven een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 20.000 voor drie maanden. Voorwaarde voor deze regeling is een omzetverlies van minstens 30%. De tegemoetkoming is, net zoals de TOGS, vrijgesteld van belastingheffing.


3. Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
De Tozo-regeling loopt tot en met 31 mei 2020. Het kabinet heeft besloten gebruik te maken van de in het Besluit Tozo van 17 april 2020 opgenomen mogelijkheid tot verlenging met drie maanden en de voorwaarden aan te passen. De uitkeringstermijn loopt tot en met 31 augustus. Anders dan de eerste versie bevat de nieuwe Tozo-regeling een partnerinkomenstoets. Huishoudens met een inkomen boven het sociaal minimum komen niet meer in aanmerking voor een tegemoetkoming in het levensonderhoud. De mogelijkheid om een lening voor bedrijfskapitaal aan te vragen blijft bestaan. Ondernemers die al eerder een lagere lening hebben aangevraagd, krijgen de mogelijkheid om een tweede lening af te sluiten tot het maximumbedrag. De ondernemer moet bij de aanvraag van een lening verklaren dat er geen sprake is van surseance van betaling of van het in staat van faillissement verkeren.


4. Financieringsinstrumenten
De verruimde garantie-instrumenten Borgstellingsregeling MKB-Corona (BMKB) en Garantie Ondernemingsfinanciering-Corona vanuit het noodpakket 1.0 worden voortgezet. Het garantiebudget is verhoogd. De op 7 mei 2020 aangekondigde regeling Klein Krediet Corona (KKC-regeling) wordt momenteel ten uitvoer gebracht.De Corona-overbruggingslening (COL) is bedoeld voor  de verbetering van de liquiditeitspositie van innovatieve bedrijven (start ups). Het kabinet heeft besloten om voor de komende drie maanden een tweede tranche van € 150 miljoen aan leningen voor de COL beschikbaar te stellen.

5. Uitstel van betaling van belastingschulden
De regeling voor bijzonder uitstel van belastingschulden is tijdelijk versoepeld in verband met de coronacrisis. Vanaf het moment dat de ondernemer zich meldt voor deze regeling, wordt de invordering van zijn belastingschulden voor een groot aantal belastingen gedurende drie maanden stopgezet. Het kabinet heeft de periode waarin ondernemers zich voor de uitstelregeling kunnen aanmelden verlengd van 19 juni naar 1 september 2020. Langer uitstel dan drie maanden is onder voorwaarden mogelijk. Daar wordt nu als aanvullende eis aan toegevoegd dat de ondernemer dient te verklaren geen dividenden en bonussen te zullen uitkeren en geen eigen aandelen te zullen inkopen. De vormgeving van deze verklaring wordt nader uitgewerkt.
Het toegekende uitstel van langer dan drie maanden wordt niet eerder ingetrokken dan per 1 september 2020. Uitstel van het betalen van BPM wordt in juni mogelijk gemaakt voor vergunninghouders, vanaf het tijdvak mei 2020. Een verzoek om uitstel van betaling van BPM is pas mogelijk als een naheffingsaanslag is opgelegd voor het tijdvak mei 2020; dat zal ongeveer half juli 2020 zijn.


6. Belasting- en invorderingsrente
Het kabinet heeft de belasting- en invorderingsrente tijdelijk van 4 naar 0,01% verlaagd. De ver-laging van de invorderingsrente is per 23 maart 2020 ingegaan en gold oorspronkelijk voor drie maanden. Nu het uitstelbeleid wordt verlengd, is besloten de verlaging van de invorderingsrente te verlengen tot 1 oktober 2020.
Ook de verlaging van de belastingrente voor andere belastingen dan de inkomstenbelasting wordt verlengd tot 1 oktober 2020. De verlaging van de belastingrente voor de inkomstenbelasting gold al tot 1 oktober 2020. De verlaging van de belastingrente is gunstig voor particulieren en ondernemers die gebruikmaken van de mogelijkheid van uitstel voor het doen van aangifte. Het wetsvoorstel Verzamelspoedwet COVID-19 waarmee de verlaging van de belasting- en invorderingsrente wettelijk wordt geregeld, is momenteel aanhangig in de Tweede Kamer.

7. Overige fiscale maatregelen 
De btw-vrijstellingen voor medische hulpgoederen en voor het uitlenen van zorgpersoneel, de versoepeling van het urencriterium voor IB-ondernemers en de periode waarin een tijdelijk uitstel van hypotheekbetalingen met behoud van recht op hypotheekrenteaftrek kan worden aangevraagd en verleend, worden verlengd tot 1 september 2020.

Kijk ook op www.vivan.nl voor ons Corona dossier.

De genoemde maatregelen en toepassingen betreffen de stand van zaken van dinsdag 26 mei 2020. [1]

Heeft u vragen neemt u dan gerust contact met ons op. Wij staan u graag te woord!

[1] Deze nieuwsbrief is met de grootste zorg samengesteld. Desondanks aanvaardt Vivan accountants – adviseurs geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud ervan.