Coronavirus update 3: Uitstel van betaling voor het MKB. Banken en Belastingdienst

19 maart 2020: De Corona uitbraak zorgt er voor dat per dag de situatie voor u als ondernemer verandert. Twee vragen staan op dit moment bij veel ondernemers centraal:

1:        Hoe vraag ik uitstel van betaling van belasting aan?
2:        Hoe zit het met mijn bancaire financiering? Kan ik uitstel krijgen voor mijn verplichting tot betaling?

1. Uitstel van betaling Belasting vanwege betalingsproblemen door uitbraak van Corona
Op dit moment vragen veel klanten om uitstel van betaling. Begrijpelijk, omdat iedereen zich zorgen maakt en acute problemen voorziet. Het is goed om te beseffen dat de overheid heeft aangegeven dat bijzonder uitstel van betaling vanwege betalingsproblemen door de uitbraak van corona kan worden aangevraagd. Dit bijzonder uitstel van betaling kan pas worden aangevraagd, nadat een ondernemer aangifte heeft gedaan en een aanslag heeft ontvangen.
De reguliere regels voor bijzonder uitstel zijn vrij streng en het enige dat nu duidelijk is, is dat de voorwaarden worden aangepast. Zolang niet duidelijk is wat de nieuwe voorwaarden zijn, weet niemand precies hoe op juiste wijze uitstel kan worden gedaan.
Het enige dat we nu weten is dat extra tijd wordt gekregen om een deskundige verklaring na te sturen bij het uitstel. Deze verklaring dient nu binnen 4 weken na het verzoek om uitstel te zijn nagestuurd.

Wat te doen?

  • Voor uitstel van betaling moet er eerst een (naheffings)aanslag zijn opgelegd. Zonder aanslag kunt u dus (logischerwijs) geen uitstel aanvragen. Feitelijk is er dan ook nog geen acuut belastingprobleem als gevolg van Corona.
  • Voor aanslagen die binnen enkele dagen moeten worden betaald, geldt dat Vivan gebruikt maakt van een standaardbrief. Zit u in deze situatie, meldt u dan gerust bij uw relatiebeheerder.
  • Voor iedere ondernemer die nog enige tijd (tenminste één week) heeft voordat hij moet betalen, is het beter om te wachten met het indienen van verzoeken. Voor onze klanten volgen we de situatie nauwlettend, zodat we straks op juiste manier uitstel kunnen aanvragen.
  • Voorlopige aanslagen Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting kunnen worden aangepast (lees: verlaagd). Aarzel niet om daarvoor contact op te nemen met uw relatiebeheerder.
  • Bent u al te laat met het betalen van aanslagen (oud zeer) dan geldt voor rechtspersonen (BV’s, stichtingen, et cetera) dat u tijdig betalingsonmacht (loonbelasting en omzetbelasting) moet melden bij de belastingdienst. Deze formulieren zijn beschikbaar via: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/melding_betalingsonmacht_belastingen_en_premies_ov941z13fol.pdf

Wanneer wordt de melding betalingsonmacht tijdig gedaan?

  • Uiterlijk twee weken na de dag waarop de verschuldigde belasting behoorde te zijn afgedragen of te zijn voldaan.
  • Betreft het een naheffingsaanslag:  Dan dient melding te worden gedaan binnen twee weken na de vervaldag van die aanslag. Deze melding kan echter enkel rechtsgeldig geschieden als het gaat om een naheffingsaanslag die is opgelegd omdat de verschuldigde belasting meer bedraagt dan die op grond van de aangifte is – of had moeten worden – betaald


2. Uitstel van betaling rente en aflossing bancaire leningen
Kleinere ondernemingen, met een financiering tot 2,5 miljoen euro, kunnen per direct een half jaar uitstel krijgen van de aflossing van hun leningen. ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Triodos hebben dat samen besloten. Daarvoor kan gebruikt worden gemaakt van de volgende links:
ABN AMRO:
https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/service-contact/faq/vragen-over-corona.html

ING:
https://www.ing.nl/zakelijk/financieren/jouw-financiering/je-financiering-aanpassen/vragen_antwoorden_zakelijk_krediet_corona.html?bid=2010_srvc_LOGZ_mkb_algz_corona_wk12_Blok1

RABOBANK:
https://www.rabobank.nl/bedrijven/corona/#uitstel

De genoemde maatregelen en toepassingen betreffen de stand van zaken van 19 maart 2020.

Heeft u vragen neemt u dan gerust contact met ons op. Wij staan u graag te woord!